söndag 24 oktober 2010

Gorgonzola Kyckling


Jag gillar egentligen inte gorgonzola men den här rätten är faktiskt god.

4 port

4 kycklingfileèr
200 g gorgonzola
100 g bacon
citronpeppar
margarin

Sås:
2 msk mjöl
1 hackad lök
1 strimlad purjolök
10 skivade champinjoner
1 burk creme fraiche
3 dl vispgrädde
1 dl vitt vin
salt

Snitta fileèrna & fyll dem med gorgonzola. Krydda med citronpeppar & vira ett par baconskivor runt varje filè. Bryn dem runt om i en stekpanna, några minuter på varje sida. Lägg dem sedan i en ugnsform & stek dem i 200° i ca 10 minuter.
Börja med såsen. Fräs lök & champinjoner. Pudra över mjölet & rör om. Späd med grädde, creme fraiche & vitt vin. Smaka av med salt.Låt puttra några minuter. Häll nu såsen över kycklingen. Öka graderna till 225° & låt stå i ugnen ytterligare 10 minuter. Servera med ris & en sallad.

2 kommentarer:

Camillas dagar sa...

Låter supergott! Det ska jag testa om 2 veckor (vår nästa barnfria helg, jag tror inte att det är något för 14-åringen).

Unknown sa...

Ja, det är super gott :=)

Förr gjorde jag alltid utan gorgonzola för att jag inte gillade det. Men nu hade jag det i & tyckte det var gott :=)

Kram S