fredag 22 juli 2011

Mjölkchokladkaka

Jag bakade en fantastiskt god kaka igår. Jag är inte så förtjust i chokladkakor, men den här var underbar. Ännu godare blir den dagen efter när den har fått safta till sig. Receptet hittade jag på min favorit matblogg, Matplatsen.

3 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
150 gr smält avsvalnat smör
2 ägg
1 1/2 dl hett vatten

Topping:
2 dl grädde
3 msk oboy
100 g mjölkchoklad
en gnutta salt
valfrit strössel/pynt

Vispa ägg och socker, rör i alla torra ingredienser och smöret. Rör sist ner vattnet. Häll smeten i en bröad form och grädda i 175 grader ca 40 min.
Koka under tiden samman grädde, choklad och oboy tills det tjocknar något. Låt svalna. Bred smeten ovanpå kakan när den svalnat något. Pynta!

Inga kommentarer: